zondag 6 maart 2016

Vandaag de grote dag, planten en zaaien

Vandaag de grote dag, planten en zaaien bij indoorvolkstuin in Rijnsburg..

Zaden en plantjes
De kandidaten liggen al klaar. Bij wijze van experiment heb ik ook een biologische peterselie van Albert Heijn meegenomen. Het schijnt dat de gewone basilicum in pot van AH ca. een weekje uit de sloffen schiet en daarna het loodje legt. Een soort 'plofkruid'. Maar de biologische serie schijnt een betere naam te hebben. We testen het uit. Van de planttafel selecteer ik ook nog een aantal bosuien.

Zaden en knollen

Knollen
Er gaan ook dhalia- en agapanthusknollen de grond in, daar houden we een vak voor vrij. Een beetje kleur tussen al dat groen kan geen kwaad. Het lijkt net alsof er diverse knollen in een zakje zitten, maar je kan het geheel beter in een keer planten. Ik zet de kaartjes er achter, zodat we later nog weten wie wie was.

Wat mag wel en wat mag niet?
Na diverse tips van collegatuinders en diverse schema's geraadpleegd te hebben, begin ik wel een idee te krijgen wie wat niet in de buurt wil hebben. Sommige planten kunnen niet goed met elkaar overweg vanwege afgifte van stoffen in de grond of in de lucht. Wat goed is voor de een kan slecht zijn voor de ander. Op de volgende links vind je goede adviezen en handige overzichten over dit onderwerp: LagrandeBorne en Tuinen. 

Handige kweekpotjes
Wat, wanneer hoe?
Gerardo en Kees leggen mij uit wanneer en hoe ik mijn verzameling zaden het beste kan planten. Sommigen gaan op kweek onder glas (o.a. kropsla, bloemkol, andijvie, tomaat) , andere kunnen direct uitgezaaid worden (raapsteel, zomerpostelein) en ander gaan nog even in de wachtkamer (veldsla en sperciebonen). Een aantal planten gaan in een pot om woekeren te voorkomen, zoals munt, een welkomstkado van Karin en José. Ik hoop echt op een rijke muntoogst, want wij zijn gek op verse muntthee. 


Werkplek
Werkplek met de couveuses
Om niet steeds op de grond te hoeven zitten of heen en weer te lopen, heb ik een stukje land opgeofferd voor een werktafel. Dat is echt handig, want de couveuses voor 'kweek onder glas'staan er ook op. Daarnaast een leuke paarse schep zodat ik (of anderen) die niet met andere scheppen verwar.


Handige schema's
Ik heb het volgende plantschema gemaakt om het overzicht te houden. Zoals je ziet kan er nog een hoop bij. Er staat immers nog een hoop op kweek in de minikasjes. Als je interesse hebt in dit schema voor eigen gebruik laat me dat dan maar even weten, dan stuur ik het naar je toe.



Daarnaast heb ik ook nog een schema gemaakt om alles te registreren en vorderingen/mislukkingen bij te houden. Maar daarover later meer!


Edwin

Website: www.indoor-moestuin.nl
Facebook: https://www.facebook.com/indoormoestuin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten